Aktuelno

Najnovije vijesti, saopštenja...

Možda će vam se učiniti da je čitati ovaj tekst isto toliko dosadno kao i sama metoda učenja o kojoj se ovdje piše, ili ćete se možda zainteresovati i uvidjeti da vam baš ovaj način učenja odgovara. Hajde da provjerimo!

„Čitaj i ponavljaj“ je način kojim su nas učili baš svi, od roditelja do profesora. Ovaj način učenja se perfektno slaže sa načinom prenošenja znanja u našim školama: reproduktivno i „što više to bolje, bez obzira da li će ti to što učiš ikada zatrebati (a obično ne zatreba)“. Bez obzira kojeg smo uzrasta, svi ga dobro znamo, jer je ovakvo učenje neodvojiva realnost našeg školskog sistema.

OVA METODA UČENJA IMA I SVOJE IME, OVO JE ČPČPP METODA UČENJA, IMENOVANA PO PRVIM SLOVIMA SLJEDEĆIH RIJEČI:

Č – Čitati površno prije potpunog koncentrisanja na materijal.

P – Pitati se i proučavati koji je dio gradiva važan.

Č – Čitati svjesno i koncentrisano.

P – Pamtiti pročitano prepričavanjem.

P – Ponavljati

Ovako bi trebalo da izgleda proces učenja po ovom načinu racionalnog proučavanja gradiva. Ne zvuči privlačno, je li tako? Ali, šta ako neki njegov dio ipak ima smisla? Mora da postoji neka pozitivna strana ovakve metode, jedini način da to otkrijemo (svako od vas za sebe, individualno), je da analiziramo malo dublje sam proces učenja.

Č – ČITATI POVRŠNO PRIJE POTPUNOG KONCENTRISANJA NA MATERIJAL
Poenta površnog i brzog čitanja je da dobijete najbolji mogući pregled gradiva pre nego što pređete na važne djelove i detalje teksta.

Potražite spisak najčešće korišćenih riječi ili izraza koji se najčešće nalazi na kraju knjige. Pročitajte predgovor knjige ili uvodni dio teksta u kojem se najčešće opisuje čime se taj tekst bavi. Pročitajte podnaslove i pogledajte prateće tabele ili slike koje se nalaze uz tekst.

P – PITATI SE I PROUČAVATI KOJI JE DIO GRADIVA VAŽAN
Ovo je dio učenja kada treba da postavljate pitanja: zašto, ko, kada, gdje, šta i slično. Ovo vam pomaže da što bolje zapamtite informacije koje ste pročitali. Postavljanjem pitanja lakše možete otkriti sopstvene slabosti i neznanje vezano za tekst. A takođe, lakše ćete ga i premostiti i povezivati informacije.

Č – ČITATI SVJESNO I KONCENTRISANO
Koncentrišite se i čitajte brzo. Pronađite vodeće misli teksta i ključne ideje. Dok to radite obilježavajte tekst, podvlačite ono što je potrebno da zapamtite. Nemojte podvlačiti ono što već znate, već ono što će vam biti bitno da zapamtite kad budete ponavljali. Ključno je da ne podvlačite više od onoga što je bitno.

Takođe, obraćajte pažnju i na slike i grafikone koji prate tekst, i to će vam pomagati da napravite veze koje će vam pomoći u bržem prisećanju.

P – PAMTITI PROČITANO PREPRIČAVANJEM
Pokušajte da ponavljate na dva načina:

Kada ste gotovi sa čitanjem, prepričajte tekst sopstvenim riječima. Svi znamo da se učenjem napamet gradivo lako i brzo zaboravi, ali ukoliko to obavite prepričavanjem teksta na svoj način, poboljšaće se i stepen pamćenja.

Možete i da zabilježite pored teksta svoje mišljenje, utiske, razmišljanja o glavnim idejama teksta. Bitno je da glasno izgovarate sve svoje misli.

P – PONAVLJATI
Svaki put kada ste nešto naučili trebalo bi da odmah to i ponovite: glasno i prepričavajući sami sebi. Tako ćete utvrditi da li ste nešto propustili. Kada naučeno ponovite istog dana, ponovite ponavljanje još jednom dva dana posle.

Izvor: Porodični centar

Pripremila: Aleksandra Pavićević

Veličina fonta