Uticaj mobilnih telefona i druge tehnologije na nastavu je tema o kojoj se mnogo raspravlja – neki su za potpunu zabranu, dok su drugi za pametno korišćenje tehnologije kao nastavnog sredstva.
Đaci državnih škola u Južnoj Australiji počeli su školsku godinu bez mogućnosti donošenja svojih mobilnih telefona na časove, osim ako su potrebni za školsku aktivnost. Svi učenici državnih škola u školama Zapadne Australije i Novog Južnog Velsa ne smiju da donose telefone u školu od 2020.
Zabrane su uvedene iz više razloga, između ostalog i radi poboljšanja akademskog uspjeha i smanjenja vršnjačkog nasilja. Više skorašnjih studija ističe pozitivan uticaj zabrane mobilnih telefona u školama na uspjeh đaka.
U studiji iz 2015, poređene su škole u Engleskoj u kojima je zabranjena upotreba mobilnih telefona sa školama u kojima su telefoni dozvoljeni, i pokazalo se da su se nakon zabrane korišćenja telefona, rezultati đaka učenika uzrasta od 16 godina poboljšali za 6,4%, što efekat jednak dodavanju pet dana školskoj godini ili jednog sata nastavnoj nedelji. Pozitivan uticaj zabrane bio je duplo veći kod lošijih đaka, dok kod najboljih đaka nije došlo do promjene.
Zaključak naučnika je da su lošiji đaci podložniji negativnom uticaju mobilnih telefona, koji im odvlače pažnju, dok su odlični đaci sposobniji da se odupru ovom iskušenju.
To znači da zabrana mobilnih telefona u školama između ostalog smanjuje i jaz između dobrih i loših đaka
Studije iz Španije i Norveške su dale slične rezultate. Španski đaci su nakon izbacivanja mobilnih telefona iz škola poboljšali rezultate iz matematike i prirodnih nauka, a naučnici su zabilježili i smanjenje učestalosti vršnjačkog nasilja.
Norveški đaci su nakon zabrane mobilnih telefona počeli da dobijaju značajno bolje ocjene, a djeca iz škola iz kojih su telefoni protjerani upisivala su se u većem procentu u srednje škole četvrtog stepena. Vršnjačko nasilje je takođe bilo u opadanju.
Dokazi iz Belgije ukazuju da zabrana korišćenja mobilnih telefona donosi dobrobit čak i studentima.
Istraživanja u SAD već su ranije pokazala da korišćenje laptop računara u nastavi otežava učenje, što naročito loše utiče na slabije đake. Razlozi za negativan uticaj tehnologije leže u iskušenjima koje multitasking – obavljanje više zadataka istovremeno – postavlja našim kognitivnim kapacititima. Brojni eksperimenti dokazali su da korišćenje mobilnih telefona prilikom obavljanja drugih zadataka smanjuje uspješnost u obavljanju tih zadataka, i otežava učenje. Pravljenje bilješki pomoću računara takođe je manje efikasno nego pisanje olovkom na papiru.
Ručno pisanje bilješki, pretpostavljaju naučnici, omogućava da se materija bolje zapamti nego što je slučaj s digitalnim bilješkama. Kucanje teksta je mehanička radnja, dok prilikom pisanja više razmišljamo o tome kako da sažmemo ono što smo čuli, pa samim tim više gradiva i usvojimo.
Izvor: portal Moj Pedijatar
Priredila: Anđela Miličić