Aktuelno

Najnovije vijesti, saopštenja...

Muzika predstavlja važan dio naše kulture i prisutna je u mnogim aspektima svakodnevnog života kako odraslih tako i najmlađih. Porodični odmor ne ostaje u sjećanju bez pjesama koje smo slušali, a proslava rođendana ne prolazi bez rođendanske pjesmice.

Osim što muzika čini svečane prilike još svečanijim, ona uljepšava i sasvim obične dane. Roditelji instinktivno koriste muziku kako bi smirili i utješili mališana, izrazili pozitivne emocije, učinili vrijeme kupanja ili slaganje slagalica zabavnijim ili pomogli djetetu da utone u svijet snova uz nježne uspavanke. Muzika je takođe način izražavanja djece svih uzrasta. Mala djeca se njišu, poskakuju ili tapšu u ritmu muzike koju slušaju. Mnogi mališani vrtićkog uzrasta pjevuše neke samo njima poznate melodije dok se igraju. Učenici u osnovnoj školi na časovima muzičkog pjevaju u horu i uče da sviraju bar jedan muzički instrument. Tinejdžeri uživaju u muzici svojih omiljenih bendova i sklapaju nova prijateljstva sa vršnjacima sa kojima dijele isti muzički ukus i interesovanja.  

Šta djeca uče kroz muziku
Istraživanja tima stručnjaka iz devedesetih godina prošlog vijeka pokazala su da izloženost muzici od ranog djetinjstva sve do odraslog doba podsticajno djeluje na jezički, društveni i emocionalni razvoj mališana dok im istovremeno pomaže da usvoje veći fond riječi. Psiholog sa Harvarda Hauard Gardner sada davne 1983. godine tvrdio je da je muzička inteligencija podjednako važna kao logičko-matematička i emocionalna inteligencija, prije svega  zbog toga što muzika jača vezu između uma i tijela i omogućava njihovo harmonično funkcionisanje. Dok igraju i kreću se u ritmu muzike, djeca razvijaju svoju motoriku i samoizražavanje, a pjevanjem uz melodiju vježbaju svoje vokalne sposobnosti. Osim toga, izloženost muzici pomaže mališanima da nauče, zapamte i prepoznaju različite tonove, zvuke i značenje riječi.

Muzika i rani razvoj djece
Mnoge studije sprovedene posle Drugog svetskog rata proučavale su značaj muzike u ranom razvoju djece. Dvije opšteprihvaćene teze su da djeca ne izražavaju muziku na isti način kao odrasli, kao i da je za njihov muzički razvoj presudan period od rođenja do šeste godine života. Zahvaljujući urođenoj muzikalnosti, čak i veoma mala djeca reaguju na muzičke tonove i nesvjesno prave razliku u frekvenciji zvuka, tempu i melodiji. Po riječima istraživača, rano djetinjstvo je ključno zato što u tom periodu djeca uče kako da dešifruju muzičke tonove i izgrade mentalni organizacioni sistem kako bi zapamtili muziku koju slušaju. Slično kao što razvijaju govor mališani razvijaju svoje muzičke sposobnosti kroz imitiranje i pamćenje ritmova i tonova pjesmica dok tapšu ili pjevaju u taktu muzike. Bez takvih sposobnosti ne bi bio moguć njihov muzički razvoj. Ipak, mnogi pozitivni i negativni faktori utiču na razvoj muzičkih sposobnosti djece. U tom pogledu, značajna je odgovarajuća stimulacija i izloženost muzici i muzičkoj igri, kako bi mališani mogli da ostvare svoj puni muzički potencijal. Sa druge strane, najčešći negativni uticaj na njihov muzički razvoj javlja se u slučajevima kada roditelji nisu muzički orijentisani i ne izlažu aktivno svoju djecu muzici.

Izvor: https://novakdjokovicfoundation.org/

Veličina fonta